Προφίλ

Έρευνα «Το κρασί στα χρόνια του COVID-19»

Υλοποίηση: Wine Plus
Ανάλυση αποτελεσμάτων:
Κυριακή Παναγιώτου, digital marketing strategist in Wine industry
Μαρία Νέτσικα, χημικός / οινολόγος/ δημοσιογράφος οίνου

Ο Covid-19 υπάρχει επίσημα στη ζωή μας ως μια πανδημία από τoν Μάρτιο του 2020, και οι επιπτώσεις του στην οικονομία είναι ήδη δραματικές. Για αρκετές οινοποιίες, η τρέχουσα κρίση είναι πιθανό να γίνει η πιο σοβαρή μετά από τη σημαντική οικονομική κρίση του 2008-2018. Οι καταστροφικές επιπτώσεις της πανδημίας επιδεινώθηκαν από τις άνευ προηγουμένου ζημιές που προκλήθηκαν από την κλιματική αλλαγή, ακόμη και σε ορισμένες από τις κορυφαίες οινοπαραγωγικές περιοχές στον κόσμο.

Η Wine Plus αποφάσισε να πραγματοποιήσει την έρευνα με τίτλο ‘Το κρασί στα χρόνια του Covid-19’ διερευνώντας τον αντίκτυπο της πανδημίας στην ελληνική αγορά οίνου λίγους μήνες πριν τον επερχόμενο -δεύτερο στη σειρά- δύσκολο τρύγο για το 2021.

Στην έρευνα, η οποία υλοποιήθηκε στο διάστημα 29 Μαρτίου – 7 Απριλίου 2021, συμμετείχαν 867 καταναλωτές κρασιού, με ποσοστά απαντήσεων 52.88% από κοινό γυναικών και 47.12% από άνδρες. Το 37% των συμμετεχόντων κατοικεί στην Αττική, το 34% στην περιοχή της Θεσσαλονίκης και το υπόλοιπο 26.5% στην υπόλοιπη χώρα και ένα 2.5% σε χώρες του εξωτερικού.   

Όπως προέκυψε από τις απαντήσεις, οι συμμετέχοντες κατά 44,56% καταναλώνουν περισσότερο κρασί κατά τη διάρκεια της πανδημίας και του εγκλεισμού, ενώ μόλις το 26,50% απάντησε ότι καταναλώνει μικρότερη ποσότητα.

Η τάση αυτή συμβαδίζει με την παγκόσμια εικόνα, λαμβάνοντας βεβαίως υπόψη ότι άλλαξαν τα σημεία στα οποία κάποιος καταναλώνει ακόμη και ένα ποτήρι κρασί, εάν όχι και φιάλη. Η απουσία της εστίασης και των σημείων γευστικής δοκιμής γενικότερα και η άμεση κατανάλωση του κρασιού μόνο στο σπίτι έχει μετατοπίσει το ενδιαφέρον των οινοποιείων να επενδύσουν ακόμη και με one off budget σε νέα κανάλια πώλησης και σε ψηφιακή επικοινωνία με νέα στρατηγική. Η νέα αυτή τάξη πραγμάτων όπως όλα δείχνουν ήρθε για να μείνει και θα έχει πολύ ενδιαφέρον να την αναλύσουμε σε λίγα χρόνια.

Όπως έχουμε παρατηρήσει κατά καιρούς, σε περιόδους κρίσης το κοινό κατευθύνεται σε προϊόντα που του προσφέρουν ασφάλεια, έτσι στην ερώτηση ποια είναι τα προϊόντα που επιλέγουν αυτό το διάστημα το 36.29% απαντά ότι επιλέγει ετικέτες που γνώριζε. Ωστόσο η πανδημία και ο επιπλέον χρόνος στο σπίτι ήταν η αφορμή που έδωσε την ευκαιρία για αναζήτηση όποτε όπως διαπιστώνουμε το 47.69% επιλέγει ετικέτες που δεν γνώριζε, αλλά μπορούν να βοηθήσουν στη διερεύνηση των γνώσεών του.

Κοντά στην τάση που επικρατεί στη συνολική εικόνα της παγκόσμιας αγοράς από την έναρξη της πανδημίας τον Μάρτιο του 2020, το κανάλι πωλήσεων της κάβας και των online αγορών έχει τριπλασιαστεί -επί του συνόλου των σημείων πώλησης-. Πιο συγκεκριμένα το κοινό απαντά ότι κατά την πανδημία το 42.75% προμηθεύεται κρασιά από κάβα, το 19.44% από online shop και το 37.80% από super market.

Οι αριθμοί αυτοί πριν την πανδημία ήταν διαφορετικά κατανεμημένοι αφού το ποσοστό του 51.32% προμηθευόταν και τότε κρασιά από την κάβα, μόλις 7.54 % από on line shop και 25.96% από super market. Παράλληλα πλέον απουσιάζει το κανάλι αγορών από τα οινοποιεία καθώς το 15.19% που αγόραζε από εκεί πλέον δεν μπορεί.


Αυτό το τελευταίο ποσοστό υπολογίζουμε ότι σε έναν βαθμό κατευθύνθηκε στις on line πωλήσεις, καθώς όπως έχουν  αναδείξει σχετικές έρευνες, στην αρχή της πανδημίας το κοινό προμηθευόταν από το super market κυρίως είδη πρώτης ανάγκης. Στους παράγοντες που καταλήγουν στο να μην είναι το super market ο βασικός προμηθευτής στην αγορά των κρασιών, συνυπολογίζουμε το ότι υπάρχουν οινοποιεία που δεν συμμετέχουν σε αυτό το κανάλι πωλήσεων, καθώς η ιδιαιτερότητα του προϊόντος τους προϋποθέτει και ειδική στρατηγική πωλήσεων.

Σε ότι αφορά στον πολύ σημαντικό κλάδο της εστίασης, το 50.18% μας πληροφορεί ότι προ πανδημίας κατανάλωνε κρασί σε εστιατόριο και 20.61% σε καφέ-μπαρ και wine bar, ενώ ένα ομολογουμένως σημαντικό ποσοστό 29.21% κατανάλωνε κρασί στο σπίτι .
Mε το άνοιγμα της εστίασης το 78.98% θα συνεχίσει να επισκέπτεται τα σημεία κάτι που είναι αρκετά ελπιδοφόρο αφού η εστίαση πλήττεται από τις αρχές του 2020.

Ο συγκεκριμένος κλάδος θα έχει εξαιρετικό ενδιαφέρον να δούμε συνολικά το πως θα ελέγξει τη διάθεση των κρασιών, αφού σύμφωνα με την αγορά της Αγγλίας, το κοινό μετά το άνοιγμα θα ψάχνει νέες προτάσεις-νέες ετικέτες και νέες ιδέες. Η εστίαση σε αυτόν τον τομέα έπαιζε πάντα τον σημαντικότερο ρόλο στην συνολική προβολή ενός νέου brand.

Προωθώντας την επικοινωνία μέσω πλατφόρμας, όπως παράδειγμα οι Zoom και WebEx. Οι περισσότερες οινοποιίες και εκπαιδευτικά κέντρα προσαρμόστηκαν σε αυτή την πολύ έξυπνη λύση για να επικοινωνούν ανά πάσα στιγμή με το κοινό τους, αφού η κατ’ ιδίαν επικοινωνία έχει χαθεί. Ο εύκολος αυτός τρόπος βοήθησε διπλά και την εκπαίδευση. Σημαντικό δείγμα ( 82.82%) πληροφορούμαστε ότι βρίσκει αυτή την εμπειρία ενδιαφέρουσα.

Κλείνουμε με το σημαντικότερο κλάδο που προωθεί τον οίνο και δεν είναι άλλο από τις εκθέσεις. Σε σύνολο κοινού 67.32% που επισκεπτόταν τις εκθέσεις, ποσοστό 71.48% επιβεβαιώνει ότι θα συνεχίσει να τις επισκέπτεται, διευκρινίζοντας ωστόσο ότι θα λάβει υπόψη του τον τύπο της εκδήλωσης (26.43%). Επειδή ‘When you don’t know what you’re doing, anything is possible’ πιστεύουμε ότι θα είναι ο πρώτος κλάδος που θα καινοτομήσει και θα εξετάσει τις καλύτερες δυνατές λύσεις, γιατί είχε πάντα σαν βασικό γνώμονα την ασφάλεια και την ενημέρωση συνεργατών και καταναλωτών για το καλύτερο.


Παράλληλα, όπως μας πληροφόρησε ο Pau Roca, Γενικός Διευθυντής του OIV κατά την καθιερωμένη ετήσια ανάλυση του κλάδου από τον οργανισμό, παγκοσμίως καταγράφεται η προβληματική εικόνα του καναλιού της HORECA με πτώση της αξίας και σε μικρότερο ποσοστό και του όγκου των πωλήσεων. Στην ίδια παρουσίαση αναφέρθηκε ότι το μεγαλύτερο πλήγμα δέχτηκε η κατηγορία των αφρωδών με τη Σαμπάνια  να καταγράφει απώλεια ενός δισεκατομμυρίου ευρώ. Αντίθετα, οι πωλήσεις bag-in-box wine παρουσίασαν απότομη αύξηση σε Η.Π.Α., Μεγάλη Βρετανία, Ιαπωνία και τις Σκανδιναβικές χώρες.


Ως επίλογο κάνουμε μια παραπομπή στο Wine Industry Financial Symposium 2020. Βάσει των αποτελεσμάτων των μελετών του που σχετίζονται με τις επιπτώσεις της πανδημίας, προτείνει στους επαγγελματίες του κρασιού το ακόλουθο μίγμα πωλήσεων:
– μέσω λιανικής: 20%
– on line πωλήσεις μέσω των website: 29%
– χρήση παραδοσιακών καναλιών όπως απευθείας πώληση ή/και διανομή σε club: 26%

Έχει ενδιαφέρον το να παρατηρήσουμε την αντίστοιχη κατανομή στην ελληνική αγορά. Αυτό, όμως είναι αντικείμενο μίας επόμενης έρευνας.

………………………………………………………………………………………………………………………………………………………

Ευχαριστούμε θερμά όλους όσοι συνέβαλλαν στην υλοποίηση της έρευνας:
Τις σχολές κρασιού: WSPC – Wine & Spirit Professional Center, Genius In Gastronomy, Le Monde Institute of Hotel & Tourism Studies
Τους καθηγητές: Στέφανο Κουνδουρά, Μαρία Τζίτζη, Μαρία Λαλίκου
Τα οινοποιεία: ΕΟΣ Σάμου, Κτήμα Γεροβασιλείου, Κτήμα Συμεωνίδη, Κτήμα Αρβανιτίδη

Ευχαριστούμε θερμά την Μαρία Νέτσικα, χημικό / οινολόγο / δημοσιογράφο οίνου για την παραχώρηση του άρθρου. Για περισσότερα άρθρα και έρευνες σχετικά με το Κρασί & την Γαστρονομία επισκεφτείτε το www.wineplus.gr.