Meet the producer

λafkas Mill

Μια ενδιαφέρουσα συζήτηση με τους ανθρώπους της λafkas Mill, μιας νεοσύστατης οικογενειακής επιχείρησης μεταποίησης καρπών με έδρα το χωριό Κυψέλη στην αγροτική περιοχή του νομού Ξάνθης. Μας μίλησαν για το όραμά τους, για το συνδυασμό των σύγχρονων παραγωγικών πρακτικών με την παραδοσιακή εμπειρία, για τα προϊόντα τους και τα συγκριτικά τους πλεονεκτήματα.

– Tο γεγονός ότι επιχειρείτε στην Ανατολική Μακεδονία, σε ένα χωριό του Νομού Ξάνθης, σχετικώς αποκομμένοι από το υδροκέφαλο κέντρο της χώρας, είναι ένας παράγοντας δυσκολίας;

Σίγουρα το γεγονός ότι επιχειρούμε σε μια αγροτική περιοχή στην Ανατολική Μακεδονία και μάλιστα σε ένα χωριό, δημιουργεί εμπόδια τα οποία δεν υφίστανται σε μεγαλουπόλεις της χώρας μας. Χρειαζόμαστε περισσότερο χρόνο και κόστος σε θέματα που αφορούν τη δοκιμή των προϊόντων από τους καταναλωτές και ιδιοκτήτες delicatessen καταστημάτων, τη διανομή των προϊόντων, την ασφάλειά τους κατά την μεταφορά στην εκάστοτε πόλη, γενικότερα τη δημιουργία δικτύου. Ωστόσο, όσο περνά ο καιρός, αισθανόμαστε περισσότερο τυχεροί παρά αποκομμένοι που βρισκόμαστε στον συγκεκριμένο νομό και πιο συγκεκριμένα σε αγροτική περιοχή του Δήμου Τοπείρου,  καθώς είναι μια περιοχή εύφορη, με καλλιέργειες, με έναν πιο απλό τρόπο ζωής, με πολλές προοπτικές που είναι παράγοντες που μας αντιπροσωπεύουν ως άτομα αλλά και ως επιχείρηση.

– Κατά την άποψή σας, ο συνδυασμός των παραδοσιακών πρακτικών με τις σύγχρονες μεθόδους που αξιοποιούν την τεχνολογία και την επιστημονική γνώση είναι μία επιβεβλημένη επιλογή;

Συμφωνούμε απόλυτα σε αυτό καθώς έτσι ξεκίνησε και η λafkas Mill. Θέλαμε να κρατήσουμε το παραδοσιακό κομμάτι με τη χρήση του παραδοσιακού πετρόμυλου και να παντρέψουμε την όλη διαδικασία με άλλες σύγχρονες μεθόδους, χρησιμοποιώντας και πιο σύγχρονα μηχανήματα και παράλληλα μελετώντας πρακτικές και λύσεις σχετικά με την παραγωγική διαδικασία αλλά και την προώθηση των προϊόντων. Άλλωστε, αυτό είναι και το νόημα της εξέλιξης: κρατάμε το βασικό κομμάτι από το οποίο ξεκίνησαν και οι πρόγονοί μας -στην περίπτωσή μας τον παραδοσιακό πετρόμυλο- το μεράκι, και τα αγνά υλικά χωρίς συντηρητικά και προσθέτουμε λύσεις στην όλη διαδικασία με πιο σύγχρονα στοιχεία. Έτσι θεωρούμε ότι θα πετύχει η συνταγή!

– Πόσο εφικτό είναι κάτι τέτοιο και ποια είναι τα οφέλη για τον παραγωγό ως επιχειρηματία, για την παραγωγική διαδικασία, την τυποποίηση και το τελικό προϊόν;

Όλα είναι εφικτά αρκεί να υπάρχει θέληση! Εν προκειμένω, ξεκινήσαμε με αυτό το σκεπτικό εξ αρχής, οπότε ήταν για εμάς μονόδρομος να το υλοποιήσουμε, να συνδυάσουμε  δηλαδή το παραδοσιακό με το σύγχρονο. Επίσης, κρατάμε το χειροποίητο σε πολλά στάδια κατά την παραγωγική  διαδικασία, γεγονός το οποίο ωφελεί στον σωστό έλεγχο και στην  διατήρηση της ποιότητας των προϊόντων. Βάζοντας, για παράδειγμα, λίγα εκατοστά πιο κάτω η πάνω την ετικέτα με το χέρι –αυτό το κάνει χειροποίητο και μας ξεχωρίζει από το βιομηχανικό- το προσέχουμε το κάθε βαζάκι ξεχωριστά γιατί αγαπάμε την δουλειά μας.

– Ποια θεωρείτε ότι είναι τα συγκριτικά πλεονεκτήματα των προϊόντων της εταιρείας λafkas Mill έναντι αυτών που προέρχονται από παραγωγή μεγάλης κλίμακας;

Αρχικά να τονίσουμε ότι τα προϊόντα λafkas Mill δεν περιέχουν πρόσθετα έλαια, συντηρητικά, αλάτι και ζάχαρη. Πέρα από αυτό, συγκριτικό πλεονέκτημα θεωρούμε το γεγονός ότι, παράγοντας σε μικρή κλίμακα, έχουμε την δυνατότητα να ελέγξουμε το κάθε προϊόν ξεχωριστά από την προέλευσης/ποιότητα της πρώτης ύλης, την δοκιμή της, την επεξεργασία της μέχρι την τυποποίηση και την συσκευασία. Μπορούμε να είμαστε σίγουροι για το κάθε βαζάκι ξεχωριστά. Προσπαθούμε ώστε η ποιότητα των προϊόντων λafkas Mill να είναι υψηλή, πράγμα που το έχουμε πετύχει σε μεγάλο βαθμό! Με το που μας δοκιμάσει κανείς θα καταλάβει!

– Μπορούν να είναι ανταγωνιστικά;

Παράγοντας προϊόντα σε μικρές παρτίδες, λογικό είναι τα έξοδα να είναι μεγαλύτερα. Όμως, στη δική μας περίπτωση,  η τιμή είναι αντίστοιχη της ποιότητας. Προσπαθούμε να απορροφούμε μεγάλο κομμάτι των εξόδων και πιστεύουμε ότι τα προϊόντα μας είναι ανταγωνιστικά. Ολοένα και περισσότεροι καταναλωτές ψάχνουν τι ακριβώς είναι αυτό που τρώνε, παρατηρώντας τα συστατικά στις ετικέτες προϊόντων αλλά και τις προσθήκες –εάν και όταν αυτές υπάρχουν- γεγονός  που  κάνει τα προϊόντα μας ανταγωνιστικά. Το σώμα μας είναι μια μηχανή, όπως για παράδειγμα και αυτή του αυτοκινήτου -εάν του βάζουμε το χαμηλής ποιότητας αλλά οικονομικότερο καύσιμο, ενδέχεται να μην αποδίδει το ίδιο μακροχρόνια. Έτσι συμβαίνει και με τη τροφή. Πρέπει να αγαπάμε το σώμα μας και να του προσφέρουμε τα καλύτερα ‘’καύσιμα’’!

– Διαπιστώνετε αλλαγές στις διατροφικές και καταναλωτικές συνήθειες των Ελλήνων οι οποίες ευνοούν προϊόντα υψηλής ποιότητας και εξαιρετικών χαρακτηριστικών όπως τα δικά σας;

Ναι, ξεκάθαρα υπάρχει αλλαγή στις διατροφικές και καταναλωτικές συνήθειες των Ελλήνων, γεγονός που αποτελεί μια πολύ θετική εξέλιξη -όχι μόνο λόγω του ότι ευνοεί προϊόντα υψηλής ποιότητας και εξαιρετικών χαρακτηριστικών όπως τα δικά μας, αλλά και στην γενικότερη ευεξία των ανθρώπων. Σύμφωνα με έρευνες αλλά ακόμη και από τον περίγυρο μας, ολοένα και περισσότερο συνειδητοποιημένοι καταναλωτές ψάχνουν πιο ποιοτικό φαγητό για να τροφοδοτείται ο οργανισμός με όλα τα θρεπτικά συστατικά που χρειάζεται έτσι ώστε να υπάρχει η απαιτούμενη ενέργεια.

– Ποιος πιστεύετε ότι θα είναι ο ρόλος του ηλεκτρονικού εμπορίου για τα προϊόντα διατροφής παραγωγών μικρής κλίμακας στη μετά την πανδημία εποχή;

Θεωρούμε ότι ο ρόλος του ηλεκτρονικού εμπορίου για τα προϊόντα διατροφής είναι και θα συνεχίσει να είναι αρκετά σημαντικός -είναι το μέλλον. Στην περίοδο της πανδημίας, η οποία καθιστούσε ανέφικτες τις μετακινήσεις ή τις συμμετοχές σε εκθέσεις προκειμένου να μας μάθει ο κόσμος, στραφήκαμε εγκαίρως στο ηλεκτρονικό εμπόριο και σιγά σιγά μας εμπιστεύτηκε και ο κόσμος αλλά και τα καταστήματα delicatessen. Με λίγα λόγια, πιστεύουμε ακράδαντα ότι το ηλεκτρονικό εμπόριο δίνει την ευκαιρία -εν προκειμένω στον μικρό παραγωγό- να ξεφύγει από γεωγραφικούς περιορισμούς και να μπορέσει να επεκταθεί, να φτάσει πιο εύκολα το βαζάκι του πιο μακριά.