Meet the producer

ἔ.thoς of Crete

Μία ενδιαφέρουσα συζήτηση με τους ανθρώπους της ἔ.thoς of Crete για τη μεγάλη ελαιοπαραγωγική παράδοση της Κρήτης, για το δημιουργικό συνδυασμό των παλαιών καλλιεργητικών μεθόδων με τις σύγχρονες πρακτικές, για τις δυσκολίες και τις προκλήσεις, για τα συγκριτικά πλεονεκτήματα του δικού τους ελαιόλαδου και για τα μελλοντικά τους σχέδια.

– Το γεγονός ότι επιχειρείτε σε ένα νησί, σχετικώς αποκομμένοι από το υδροκέφαλο κέντρο της χώρας, θεωρείτε ότι είναι παράγοντας δυσκολίας ή, εντέλει, αυτό αποτελεί στοιχείο προστιθέμενης αξίας με δεδομένη τη μακρά και φημισμένη ελαιοπαραγωγική παράδοση της Κρήτης;

Βεβαίως και το επιχειρείν από ένα νησί δημιουργεί κάποια μειονεκτήματα και δυσκολίες. Οι μεταφορές είναι πιο δύσκολες, το κόστος μεγαλύτερο, η πρόσβαση σε εφόδια για την καλλιέργεια μικρότερη και, κάποιες φορές, πιο χρονοβόρα. Αλλά όχι, συνολικά το να επιχειρούμε από την Κρήτη είναι πλεονέκτημα.
Επιχειρηματικά μιλώντας, έχουμε ένα πολύ ισχυρό brand name που μας βοηθάει πολύ και που βρήκαμε έτοιμο. Έχει χτιστεί πριν από εμάς.
Δεν είναι βέβαια τυχαίο. Η Κρήτη ευνοεί πολύ την καλλιέργεια της ελιάς. Οι κλιματολογικές συνθήκες, τα εύφορα εδάφη, η ενασχόληση του τοπικού πληθυσμού με το ιερό δέντρο από την αρχαιότητα… Οπότε, έχουμε παράδοση, γνώση, τεχνογνωσία, ιδανικό κλίμα και ένα έτοιμο brand name. Τα θετικά, σίγουρα υπερτερούν των δυσκολιών.

– Κατά την άποψή σας, ο συνδυασμός των παραδοσιακών καλλιεργητικών πρακτικών με τις σύγχρονες μεθόδους που αξιοποιούν την τεχνολογία και την επιστημονική γνώση είναι μία επιβεβλημένη επιλογή

Σαφώς! Πρέπει να είμαστε επιστήμονες ως καλλιεργητές και ως ελαιοπαραγωγοί. Στο χωράφι, στο ελαιοτριβείο, στην αποθήκευση, στην εμφιάλωση. Η παράδοση είναι όμορφη, είναι το έναυσμα για να ξεκινήσουμε.
Οι παππούδες μας έδωσαν σε εμάς τα εφόδια και τη γνώση τους, μας τα χάρισαν χωρίς περιορισμούς. Εμείς, αν θέλουμε να τους τιμήσουμε και να τους ευχαριστήσουμε, οφείλουμε να εξελίξουμε αυτό που μας άφησαν. Σίγουρα το ίδιο έκαναν και εκείνοι στην εποχή τους.
Στην e.thos of Crete αξιολογούμε τη γνώση που μας δώρισαν, μαθαίνουμε συνεχώς περισσότερα –μόνοι μας αλλά και μέσα από προσεκτικά επιλεγμένους συνεργάτες και επιστήμονες- και τα συνδυάζουμε. Ο συνδυασμός αυτός φέρνει τα ποιοτικά αποτελέσματα που θα βρείτε μέσα σε ένα μπουκάλι εξαιρετικού παρθένου ελαιολάδού μας.

– Πόσο εφικτό είναι κάτι τέτοιο και ποια είναι τα οφέλη για τον παραγωγό ως επιχειρηματία, για την καλλιεργητική διαδικασία, την τυποποίηση και το τελικό προϊόν;

Είναι εφικτό και είναι αυτό που πρέπει να γίνει για να δώσουμε υπεραξία στο προϊόν μας. Θέλουμε να παράγουμε ύψιστης ποιότητας εξαιρετικό παρθένο ελαιόλαδο. Το κόστος είναι μεγάλο βέβαια, ειδικά σε μία χώρα που, αν και ευνοεί την καλλιέργεια της ελιάς, δεν έχει επενδύσει πολλά στην εξέλιξή της.
Έτσι, έχουμε ένα μειονέκτημα κόστους συγκριτικά με τους ανταγωνιστές μας στις διεθνείς αγορές, αλλά συλλογικά και με τις πολύ καλές προσπάθειες των τελευταίων ετών, κερδίζουμε συνεχώς έδαφος. 
Η τυποποίηση είναι, βέβαια, η αυτονόητη οδός. Το προϊόν μας πρέπει να αποκτήσει ταυτότητα.

– Ποια θεωρείτε ότι είναι τα συγκριτικά πλεονεκτήματα των ελαιολάδων της e.thos of Crete έναντι αυτών που παράγονται σε βιομηχανίες μεγάλης κλίμακας;

Τα ελαιόλαδα της e.thos of Crete έχουν ταυτότητα. Αγοραζοντας ένα μπουκάλι
εξαιρετικού παρθένου ελαιολάδου μας, κάθε φορά, χρονιά με τη χρονιά, σοδειά με τη σοδειά, θα αποκτήσετε ένα πολύ ποιοτικό ελαιόλαδο, ισορροπημένο, με τα βοτανικά οργανολητικά χαρακτηριστικά της περιοχής και του μικροκλιματός μας.
Σταθερή ποιότητα, συγκεκριμένη ταυτότητα.

– Μπορούν να είναι ανταγωνιστικά;

 Είναι ανταγωνιστικά -στις διεθνείς αγορές.

Διαπιστώνετε αλλαγές στις διατροφικές και καταναλωτικές συνήθειες των Ελλήνων οι οποίες ευνοούν προϊόντα υψηλής ποιότητας και εξαιρετικών χαρακτηριστικών όπως τα δικά σας;

Υπάρχει βεβάιως μία τάση προς το ποιοτικότερο προϊόν και το προϊόν που είναι απαλλαγμένο από φάρμακα και ουσίες. Υπάρχει μία άνοδος στην κατανάλωση της κατηγορίας προϊόντων στην οποία ανήκουμε. Αλλά είμαστε μακριά ακόμα. Υπάρχει ανεπαρκής γνώση του καταναλωτή γύρω από το ελαιόλαδο, η φήμη του τυποποιημένου υστερεί έναντι του χύμα και η τιμή, πολλές φορές, είναι απαγορευτική. 
Όμως, η τάση προς την ποιοτική καλλιέργεια είναι ακόμα νέα.
Όσο ο κόσμος στην Ελλάδα ενημερώνεται και στρέφεται στο προϊόν μας και όσο
εξελισσόμαστε και εμείς, τόσο το προϊόν θα γίνεται πιο προσιτό και θα μπει σε όλα τα νοικοκυριά.
Εμείς φέτος ξεκινάμε και άλλη μία προσπάθεια για να φέρουμε ποιοτικό ελαιόλαδο σε κάθε σπίτι και τους παραγωγούς της ευρύτερης οικογένειάς μας πιο κοντά στη σωστή καλλιέργεια και τη σωστή πώληση και διαχείριση.
Σύντομα, θα υπάρχουν νεότερα για αυτό.

– Ποιος πιστεύετε ότι θα είναι ο ρόλος του ηλεκτρονικού εμπορίου για τα προϊόντα διατροφής παραγωγών μικρής κλίμακας στη μετά την πανδημία εποχή;

Το ηλεκτρονικό εμπόριο ήταν ο “σωτήρας” μας κατά την καραντίνα. Ήταν τα κανάλια διανομής που συνέχισαν να δουλεύουν και να μας στηρίζουν. 

Εμείς οι μικροί παραγωγοί, που δεν μπορούμε να εφοδιάσουμε μεγάλες αλυσίδες και να φτάσουμε στο καταναλωτικό κοινό εύκολα, πρέπει να αρπάξουμε την ευκαιρία αυτή που μας δίνεται μέσα από το ηλεκτρονικό εμπόριο. Είναι ο τρόπος να φτάσουμε στους καταναλωτές και να πούμε την ιστορία μας, εύκολα και απλά. Ναι, υπάρχει μέλλον σε αυτές τις συνεργασίες.