Meet the producer

Marmaro Olive Oil

Μία ενδιαφέρουσα συνάντηση με τον ελαιοπαραγωγό Δημήτρη Γαρόφαλλο με τον οποίο κουβεντιάσαμε για το έξτρα παρθένο αγουρέλαιο Χαλκιδικής Marmaro, για τις δυσκολίες και τα προβλήματα που αντιμετωπίζουν οι νέοι παραγωγοί που επιστρέφουν στον τόπο τους, για τα ανταγωνιστικά πλεονεκτήματα του ελαιόλαδου ΜΑΡΜΑΡΟ, για τη σημασία που έχει η πρωτότυπη συσκευασία και για άλλα πολλά και ενδιαφέροντα.

– Αν και έχετε αγροτικές καταβολές, αρχικά θέλατε να αποφύγετε την ενασχόληση µε την καλλιέργεια της ελιάς. Επιστρέψατε, παρ’ όλα αυτά, στην πατρογονική γη, έχοντας αποκτήσει επιστηµονική συγκρότηση και ειδίκευση χάρη στις σπουδές σας. Ποιοι παράγοντες επηρέασαν την επιλογή σας αυτή. Σας δικαίωσε µέχρι στιγμής;

Κατάγομαι από αγροτική οικογένεια, ο πατέρας µου καλλιεργεί ελιές Χαλκιδικής για βρώσιμή χρήση. Ήµουν από µικρός µέσα στις ελιές, ζούσα και εργαζόμουν σε αυτές αλλά αντιλήφθηκα πόσο σκληρή είναι η δουλειά αυτή και ήθελα να την αποφύγω. Παρ’ όλα αυτά οι σπουδές µου στην γεωπονία µε οδήγησαν αναπόφευκτα να εργαστώ σε αυτόν τον τομέα. Το 2017 όταν πήρα το πτυχίο, γύρισα στον τόπο µου τον Πολύγυρο και ασχολήθηκα στα κτήµατα του πατέρα µου. Σαν νέος όµως ήθελα να δηµιουργήσω κάτι δικό µου. Σκεφτόµουν να ασχοληθώ µε την τυποποίηση ελαιολάδου και των προϊόντων ελιάς ή να ανοίξω κατάστηµα µε γεωπονικά εφόδια. Ένα ταξίδι την ίδια χρονιά στην Αµερική που πραγµατοποίησα µε φίλους µου µε επηρέασε ακόµη περισσότερο και µου έδειξε το δρόµο. Εκεί είδα την απήχηση που έχει το Ελληνικό ελαιόλαδο στους Αµερικανούς και κατ’ επέκταση και το δικό µου, καθώς είχα πάρει µαζί µου δείγµατα για να το δείξω σε τυχόν µαγαζιά που θα έβρισκα. Το 2018 δηµιούργησα το “brand MARMARO” και µέχρι στιγµής η επιλογή µου να ασχοληθώ µε το ελαιόλαδο µε έχει δικαιώσει. Μπορώ να πως το εισόδηµα είναι αξιοπρεπές, η επιχείρηση έχει ανοδική πορεία, το brand γίνεται ολό ένα και πιο γνωστό και µέσω αυτού πραγματοποιώ τα όνειρα µου.

– Θεωρείτε ότι προϊόντα επιχειρήσεων μη βιομηχανοποιημένης και περιορισμένης παραγωγής όπως αυτά της δικής σας μπορούν να είναι ανταγωνιστικά απέναντι στα προϊόντα της μαζικής βιομηχανικής παραγωγής;

Προϊόντα όπως το δικό μου μπορούν να είναι ανταγωνιστικά σε παντοπωλεία και delicatessen με εξειδικευμένα και ποιοτικά προϊόντα τα οποία απευθύνονται σε καταναλωτές με ιδιαίτερες διατροφικές ανησυχίες και με καλή οικονομική ευχέρεια. Τα προϊόντα αυτά, όμως, έχουν κάποιες ιδιαιτερότητες στη διαδικασία παραγωγής και τυποποίησης. Η πρώτη ύλη που απαιτείται για να παραχθεί ένα ποιοτικό και ευεργετικό για τον άνθρωπο προϊόν είναι ακριβή. Η τυποποίηση γίνεται με ημι-αυτόνομα μηχανικά μέσα, με αποτέλεσμα να απαιτούνται αρκετός χρόνος και πλήθος εργαζομένων για να παραχθεί μια μεγάλη ποσότητα που ενδεχομένως θα ζητηθεί. 
Όλα αυτά έχουν ως αποτέλεσμα την αύξηση του κόστους παραγωγής τους και, κατ’ επέκταση, την υψηλή τιμή στο ράφι. 
Αντιθέτως, τα προϊόντα μαζικής βιομηχανικής παραγωγής δεν έχουν απαραίτητα την καλύτερη ποιότητα πάντα και για να παραχθούν και να τυποποιηθούν χρησιμοποιούνται αυτοματοποιημένες γραμμές παραγωγής με αποτέλεσμα να μειώνεται πολύ το κόστος και ο χρόνος παράδοσής τους. Οπότε, προϊόντα μη βιομηχανοποιημένης και περιορισμένης παραγωγής αδυνατούν να ανταγωνιστούν τα προϊόντα μαζικής βιομηχανικής παραγωγής τα οποία έχουν πολύ χαμηλότερο κόστος και μπορούν να παραχθούν μαζικά σε μεγάλες ποσότητες και σε μικρό χρονικό διάστημα.

– Υπάρχουν επαρκή κίνητρα και διευκολύνσεις για νέους καλλιεργητές που επιστρέφουν στον τόπο τους φέρνοντας φρέσκιες ιδέες, δημιουργική ορμή και επιστημονική γνώση;

Δεν υπάρχουν κίνητρα και διευκολύνσεις για νέους καλλιεργητές που επιστρέφουν στον τόπο τους και θέλουν ασχοληθούν με τον αγροτικό τομέα. Ίσα ίσα οι συνθήκες και οι καταστάσεις έχουν γίνει δυσμενέστερες σε σχέση με το παρελθόν. Κίνητρα καθόλου -δυσκολίες μόνο και φορολογία αβάσταχτη. Αν κάποιος δεν έχει το οικογενειακό και οικονομικό υπόβαθρο από πίσω είναι πάρα πολύ δύσκολο να ασχοληθεί με αυτό.

 – Μιλήστε μας για τα ειδικά χαρακτηριστικά και τα συγκριτικά πλεονεκτήματα του έξτρα παρθένου αγουρέλαιου;

Το έξτρα παρθένο αγουρέλαιο (Χαλκιδικής) είναι ένα ελαιόλαδο πρώιμης συγκομιδής και έχει ιδιαίτερα χαρακτηριστικά και ως προς τη διαδικασία συγκομιδής αλλά και ως ελαιόλαδο σε σχέση με ένα έξτρα παρθένο. 
Οι καρποί της ελιάς, οι οποίοι συλλέγονται από τα μέσα του Σεπτεμβρίου μέχρι τα μέσα του Οκτώβρη, είναι καταπράσινοι και άγουροι. Αυτό έχει ως αποτέλεσμα το ελαιόλαδο που παράγεται να έχει πολύ χαμηλή οξύτητα, πολλές πολυφαινόλες, έντονο άρωμα και να είναι πικρό και πικάντικο στη γεύση. Οι πολυφαινόλες που έχει ένα τέτοιο ελαιόλαδο είναι ευεργετικές για την υγεία του ανθρώπου. 
Ένα άλλο χαρακτηριστικό της συγκομιδής είναι ότι οι ελιές συλλέγονται με το χέρι. Αυτό βοηθάει στο να μην υπάρχουν τραυματισμοί και ελαττώματα. 
Οι παραπάνω παράμετροι, εκτός από θετικές, έχουν και αρνητικές συνέπειες όπως ότι, την χρονική στιγμή που πραγματοποιείται η συγκομιδή, οι καρποί της ελιάς δεν έχουν φτάσει στο μέγιστο της ελαιοπεριεκτικότητας, με αποτέλεσμα να απαιτούνται πολλά κιλά ελιές για να παραχθεί ένα λίτρο ελαιολάδου (συνήθως 10 με 15 κιλά ). Η τεχνική της συγκομιδής με το χέρι απαιτεί πολλά εργατικά χέρια με συνέπεια να αυξάνεται πάρα πολύ το κόστος παραγωγής. Έτσι, ενώ παράγεται ένα πολύ ποιοτικό ελαιόλαδο, υστερεί στον εμπορικό ανταγωνισμό λόγω της αυξημένης τιμής στο ράφι.

– Είναι προφανές ότι δίνετε έμφαση σε παραμέτρους όπως η συσκευασία και οι συμβολισμοί. Πιστεύετε ότι είναι παράγοντες που συμβάλλουν στην επιτυχή διείσδυση ενός προϊόντος στην αγορά;

Δίνουμε μεγάλη έμφαση σε παραμέτρους όπως είναι η συσκευασία και οι συμβολισμοί. 
Με την συσκευασία προσπαθούμε να κάνουμε όσο γίνεται πιο ελκυστικό το προϊόν στον καταναλωτή. Εκτός από το εξωτερικό, το προϊόν διατίθεται και σε παραδοσιακά τουριστικά καταστήματα στην Ελλάδα. Έτσι, θέλουμε να δώσουμε στον τουρίστα ένα αναμνηστικό που θα του θυμίζει τις ωραίες στιγμές που πέρασε στη χώρα μας. 

Με τους συμβολισμούς θέλουμε, αφενός, να δώσουμε ταυτότητα στο προϊόν και, αφετέρου, να μείνει χαραγμένο στη μνήμη του καταναλωτή. 
Αυτοί οι δύο παράγοντες συμβάλλουν στην επιτυχία του προϊόντος μας, καθώς έχουμε δημιουργήσει σταθερό καταναλωτικό κοινό και τα καταστήματα με τα οποία συνεργαζόμαστε μας επισημαίνουν πως συγκεκριμένοι πελάτες έρχονται και ξαναέρχονται ζητώντας το λευκό μπουκάλι.

– Διαπιστώνετε αλλαγές στις διατροφικές και καταναλωτικές συνήθειες των Ελλήνων και αύξηση του ενδιαφέροντος για προϊόντα υψηλής ποιότητας και εξαιρετικών χαρακτηριστικών;

Τα τελευταία χρόνια διαφημίζεται σωστά η μεσογειακή διατροφή και ο υγιεινός τρόπος ζωής. Μια μερίδα ελλήνων έχουν επηρεαστεί και προσπαθούν να αλλάξουν τις διατροφικές και καταναλωτικές συνήθειές τους αλλά, δυστυχώς, αυτό δεν είναι τόσο εύκολο λόγω του χαμηλού εισοδήματος στη χώρα μας.

– Ποιος πιστεύετε ότι θα είναι ο ρόλος του ηλεκτρονικού εμπορίου για τα προϊόντα διατροφής παραγωγών μικρής κλίμακας στη μετά την πανδημία εποχή;

Καθώς η τεχνολογία, το κινητό τηλέφωνο και το ίντερνετ βρίσκονται πλέον παντού γύρω μας και επηρεάζουν την καθημερινότητά μας, το ηλεκτρονικό εμπόριο είναι αναπόφευκτα το εμπόριο του μέλλοντος. Ήδη έχει αναπτυχθεί πάρα πολύ στις μέρες μας λόγω της πανδημίας και σίγουρα θα συνεχίσει να υπάρχει. 
Οι παραγωγοί μικρής κλίμακας που παράγουν ποιοτικά προϊόντα τα οποία, ενδεχομένως, έχουν υψηλή τιμή και δεν μπορούν να τα πουλήσουν στην Ελλάδα, δεν θα πρέπει να απογοητεύονται καθώς, με τη χρήση του ηλεκτρονικού εμπορίου μπορούν να τα πουλήσουν απευθείας και χωρίς μεσάζοντες σε οποιονδήποτε ενδιαφερόμενο καταναλωτή του εξωτερικού.