Meet the producer

Όπως Παλιά

Μια πολύ ενδιαφέρουσα συζήτηση με τους ανθρώπους του ΟΠΩΣ ΠΑΛΙΑ στην οποία μας μιλούν με θέρμη για την αξία των παραδοσιακών, αγνών, υγιεινών και θρεπτικών αγαθών που παράγουν, για τις δυσκολίες που αντιμετωπίζουν αλλά και για τα σημαντικά συγκριτικά πλεονεκτήματα των προϊόντων τους.

Ποιες είναι οι δυσκολίες που αντιμετωπίζετε διατηρώντας ένα εργαστήριο χειροποίητων παραδοσιακών προϊόντων στην ελληνική επαρχία;

 

Πριν αναφέρουμε τις δυσκολίες, να πούμε πως η ιδανική τοποθεσία για ένα εργαστήριο, σαν το δικό μας είναι  η ελληνική επαρχία. Παρακολουθούμε τις αλλαγές στη φύση, ακολουθούμε στην δραστηριότητά μας την εποχικότητα των φρούτων και των λαχανικών, παραλαμβάνουμε άμεσα, στο κατάλληλο στάδιο ωριμότητας, καλλιεργούμε κάποιες φορές, συγκομίζουμε, γνωρίζουμε, δηλαδή, πολύ καλά τις πρώτες ύλες μας και επιλέγουμε με αυστηρά κριτήρια!  
Από την άλλη, αν θέλουμε να αναφέρουμε τις δυσκολίες, θα πρέπει να μιλήσουμε για το κόστος των μεταφορικών, που έχει αυξηθεί τα τελευταία χρόνια, ακολουθώντας φυσικά στην άνοδο τις τιμές των καυσίμων.
Μία ακόμα δυσκολία που αντιμετωπίζουμε είναι η απόσταση από τα μεγάλα αστικά κέντρα αλλά και την υπόλοιπη Ελλάδα, καθώς εμείς βρισκόμαστε στην πιο βόρεια γωνιά της χώρας. Αυτό μας στερεί την προσωπική επικοινωνία με τα καταστήματα στα οποία απευθύνουμε τα προϊόντα μας. Επιθυμία μας είναι να γνωρίζουμε προσωπικά τους συνεργάτες μας, όσο αυτό είναι δυνατόν. Είναι χαρά μας η προσωπική επικοινωνία και η διασύνδεση!

Ποια πιστεύετε ότι είναι τα συγκριτικά πλεονεκτήματα των προϊόντων της εταιρείας ΟΠΩΣ ΠΑΛΙΑ έναντι αυτών που προέρχονται από παραγωγή μεγάλης κλίμακας;

Το ΟΠΩΣ ΠΑΛΙΑ είναι ένα οικογενειακό εργαστήριο. Παράγουμε προϊόντα που αγαπάμε, με πρώτες ύλες άριστες και με διαδικασίες που σέβονται το περιβάλλον, και τον καταναλωτή. Για παράδειγμα, παράγουμε δώδεκα διαφορετικούς χειροποίητους τραχανάδες, εξελίσσοντας, όμως, την παραδοσιακή διαδικασία -τόσο για να διασφαλίσουμε την παραγωγή μας σε θέματα ασφάλειας των τροφίμων, όσο και για να προσαρμοστούμε στις σύγχρονες διατροφικές ανάγκες. Η παραγωγική διαδικασία ξεκινά επιλέγοντας τις πρώτες ύλες με κριτήριο πάντα την ποιότητα τους. Προτιμάμε τις σταθερές συνεργασίες με παραγωγούς που γνωρίζουμε προσωπικά και εμπιστευόμαστε. Οι πρώτες ύλες μας, ακόμα και μόνο για τους τραχανάδες, είναι πολλές! Χρησιμοποιούμε γάλα αγελαδινό, γάλα κατσικίσιο, καπνιστό μπούκοβο, ρεβύθια, κολοκύθες, παντζάρια, κολοκυθάκια, ντομάτες, καρότα και πολλά άλλα, μόνο για τους διαφορετικούς τραχανάδες που παράγουμε. Κάποια από αυτά τα καλλιεργούμε, τα περισσότερα, όμως, τα προμηθευόμαστε απευθείας από τοπικούς παραγωγούς και μόνο ότι δεν μπορούμε να βρούμε στην περιοχή μας, όπως τον κουρκουμά ή τα μανιτάρια, το αναζητούμε μέσα από τα δίκτυα διανομής, επιλέγοντας και πάλι αξιόπιστους προμηθευτές. Στη συνέχεια, τα υλικά ζυμώνονται σε ένα μικρό ζυμωτήριο, απλώνουμε και στεγνώνουμε τη ζύμη, την περνάμε από το κόσκινο και έχουμε τον χειροποίητο τραχανά μας που στεγνώνουμε για ένα ολόκληρο βράδυ σε ένα ξηραντήριο με ρεύμα ψυχρού αέρα. Η παραγωγή μας στον τραχανά είναι καθημερινή.
Για τα υπόλοιπα προϊόντα μας, δηλαδή τα γλυκά, τις μαρμελάδες, τις σάλτσες και τις κομπόστες, έχουμε την πολυτέλεια να επιλέγουμε επίσης τις καλύτερες πρώτες ύλες.  Η Αλμωπία είναι μια πλούσια περιοχή, με ποικιλία εδαφοκλιματική, υψομετρικές διαφορές, μκροκλίματα και παράδοση πολλών χρόνων στην γεωργία. Οι συνθήκες είναι άριστες και, κατά συνέπεια, τα αγροτικά μας προϊόντα είναι εξαιρετικά και πολλά. Ροδάκινα, κεράσια, κάστανα, σύκα, μήλα, σταφύλια, είναι όλα προϊόντα για τα οποία φημίζεται  η Αλμωπία. Και αφού φτάσουν στο εργαστήριό μας οι πρώτες ύλες, ξεκινά άμεσα η μεταποίηση, πλένοντας και καθαρίζοντας τα φρούτα με το χέρι, για να καταλήξουμε σε ένα βαζάκι που θα περιέχει μαρμελάδα ή γλυκό, περίπου έτσι όπως κάναμε παλιά.
Για να απαντήσουμε στην αρχική ερώτηση, τα πλεονεκτήματα που αναγνωρίζουμε στα προϊόντα μας είναι οι άριστες, προσεκτικά επιλεγμένες πρώτες ύλες και το γεγονός ότι παράγουμε σε κλίμακα που θυμίζει μια μεγάλη κουζίνα.  

 

-Μπορούν να είναι ανταγωνιστικά;

Οι καταναλωτές επιλέγουν τα προϊόντα μας γιατί αναγνωρίζουν την ποιότητα. Ο τραχανάς μας, για παράδειγμα, έχει φανατικούς φίλους, ανθρώπους που ανακαλούν τις γεύσεις των παιδικών τους χρόνων, αλλά και ανθρώπους που δεν γεύτηκαν ως παιδιά τραχανά γιατί δεν τους άρεσε, αλλά τώρα δοκίμασαν και αγαπούν το δικό μας. Αυτό, φυσικά, μας γεμίζει χαρά! Τα μικρά παιδιά τρώνε επίσης πολύ ευχάριστα το δικό μας τραχανά και οι γονείς μας εμπιστεύονται γιατί γνωρίζουν πως πρόκειται για προϊόντα αγνά και χωρίς συντηρητικά ή άλλα πρόσθετα. Οι τιμές μας, σε σχέση με τις πρώτες ύλες που χρησιμοποιούμε και με τον χειροποίητο τρόπο παρασκευής, είναι εξαιρετικά χαμηλές, ενώ απορροφήσαμε και το μεγαλύτερο μέρος των αυξήσεων που δεχθήκαμε και εμείς από τους προμηθευτές μας.
Η γνώμη μας είναι πως τα ποιοτικά προϊόντα είναι πάντα ανταγωνιστικά και εμείς προσπαθούμε πολύ να προσφέρουμε το καλύτερο!

Κατά την άποψή σας, ο συνδυασμός των παραδοσιακών πρακτικών με τις σύγχρονες μεθόδους που αξιοποιούν την τεχνολογία και την επιστημονική γνώση είναι μία επιβεβλημένη επιλογή που θα είχε οφέλη τόσο για τον παραγωγό ως επιχειρηματία όσο και για το τελικό προϊόν;

Αναμφίβολα! Η επιστήμη και η τεχνολογία εξελίσσονται και οι παραδοσιακές πρακτικές προσαρμόζονται αναγκαστικά στα νέα δεδομένα. Είναι αδύνατον να αγνοήσεις την επιστημονική γνώση ή να μην αξιοποιήσεις την τεχνολογία στο βαθμό που σου επιτρέπεται για την παραγωγή παραδοσιακών ειδών διατροφής. Η παράδοση άλλωστε είναι κάτι δυναμικό που ακολουθεί τη ροή της ζωής.
Στην δική μας περίπτωση, ενώ δεν ξεφεύγουμε πολύ από την αρχική μας δέσμευση, την παραγωγή χειροποίητων προϊόντων με τις παραδοσιακές τεχνικές, φροντίζουμε, παράλληλα, να συμμορφωνόμαστε με τις απαιτήσεις του συστήματος HACCP που εφαρμόζουμε και, επίσης, φροντίζουμε η δραστηριότητά μας να έχει τη χαμηλότερη δυνατή επιβάρυνση για το περιβάλλον.

 

Διαπιστώνετε αλλαγές στις διατροφικές και καταναλωτικές συνήθειες των Ελλήνων οι οποίες ευνοούν προϊόντα υψηλής ποιότητας και εξαιρετικών χαρακτηριστικών όπως τα δικά σας; 

Σήμερα στη χώρα μας ένα μεγάλο μέρος των καταναλωτών, όπως για παράδειγμα οι νέοι γονείς, ενδιαφέρονται για τη θρεπτική αξία των τροφίμων και για την διαδικασία με την οποία αυτά παράγονται. Γενικά οι καταναλωτές παρακολουθούν τους ειδικούς, λαμβάνουν υπόψιν τους τις σχετικές μελέτες, τη διατροφική σήμανση και ενημερώνονται διαρκώς για τη σωστή διατροφή. Επιλέγουν με προσοχή τα προϊόντα που θα βάλουν στο πιάτο τους και προτιμούν την ποιότητα έναντι της ποσότητας. Αυτό, φυσικά, ευνοεί εμάς τους μικρούς παραγωγούς, που παράγουμε αγνά προϊόντα με αγάπη και μεράκι.

 

Ποιος πιστεύετε ότι θα είναι ο ρόλος του ηλεκτρονικού εμπορίου για τα προϊόντα διατροφής παραγωγών μικρής κλίμακας στη μετά την πανδημία εποχή;

Η πανδημία στάθηκε αφορμή για να εξαπλωθεί το ηλεκτρονικό εμπόριο. Για μας είναι ευκαιρία, καθώς δεν μπορούμε να υποστηρίξουμε μεγάλα δίκτυα διανομής λόγω της περιορισμένης μας παραγωγής. Είναι μια πολύ καλή ευκαιρία τα προϊόντα μας να φτάσουν σε όσο το δυνατόν περισσότερα σημεία και περισσότερους καταναλωτές.