Meet the producer

RIZES GREEK DELICATESSEN

Μία ενδιαφέρουσα συζήτηση με τους ανθρώπους της οικοτεχνίας ελληνικών προϊόντων διατροφής “Rizes” που έχει την έδρα της στη Δυτική Μακεδονία.
Παράγει χειροποίητα αλείμματα φρούτων εξαιρετικής ποιότητας και υψηλής διατροφικής αξίας, χωρίς τη χρήση τεχνητών πρόσθετων και συντηρητικών.
Μας συστήνονται, μιλούν για τα προϊόντα τους, τα συγκριτικά τους πλεονεκτήματα, τις δυσκολίες και τους στόχους τους.

Tο γεγονός ότι επιχειρείτε στη Δυτική Μακεδονία, σχετικώς αποκομμένοι από το υδροκέφαλο κέντρο της χώρας, είναι ένας παράγοντας δυσκολίας;

Πιστεύω ότι το μοναδικό μειονέκτημα είναι η επιβάρυνση των μεταφορικών στις αποστολές των παραγγελιών. Επιλέγοντας την έδρα μας στη Δυτική Μακεδονία έχουμε πρόσβαση σε παραγωγούς και προϊόντα μιας ευρύτερης περιοχής, με παράδοση στην παραγωγή ποιοτικών αγροτικών προϊόντων. Η εύκολη πρόσβαση σε αγροτικά προϊόντα είναι και αυτό που ισοσκελίζει το μεγαλύτερο κόστος των μεταφορικών στην αποστολή των προϊόντων μας. Έπειτα η βελτίωση του οδικού δικτύου και η ευκολία στις μετακινήσεις μας δίνουν εύκολα τη δυνατότητα συμμετοχής μας σε μία έκθεση ή εκδήλωση της Αθήνας. Άλλωστε πάνω από το 75% της παραγωγής μας φεύγει για αγορές εκτός Ελλάδας. Οπότε με ενδιάμεσους σταθμούς τη Θεσσαλονίκη ή την Αθήνα, τα προϊόντα μας πηγαίνουν σε χώρες της Ευρώπης και στην Αμερική.

 

-Κατά την άποψή σας, ο συνδυασμός των παραδοσιακών πρακτικών με τις σύγχρονες μεθόδους που αξιοποιούν την τεχνολογία και την επιστημονική γνώση είναι μία επιβεβλημένη επιλογή; 

Χωρίς δεύτερη σκέψη απαντάω καταφατικά. Οι παραδοσιακές πρακτικές είναι κληρονομιά, διδάσκουν τις αρχές για την παραγωγή φυσικών προϊόντων με υψηλή διατροφική αξία. Η επιστημονική γνώση διασφαλίζει την παραγωγή για ασφαλή προϊόντα, διορθώνοντας αρκετές φορές τα κακώς κείμενα της παράδοσης ή δίνοντας επιστημονική πλέον εξήγηση σε παραδοσιακές πρακτικές που περάσανε από γενιά σε γενιά ως δόγματα. Η τεχνολογία δίνει λύσεις για ακόμη πιο ποιοτικά προϊόντα και παραγωγές μεγαλύτερης κλίμακας.  

-Πόσο εφικτό είναι κάτι τέτοιο και ποια είναι τα οφέλη για τον παραγωγό ως επιχειρηματία, για την παραγωγική διαδικασία, την τυποποίηση και το τελικό προϊόν;

Όπως ανέφερα προηγουμένως ο συνδυασμός αυτός είναι επιβεβλημένος. Σε ποιο βαθμό μπορεί να το καταφέρει μία επιχείρηση έχει να κάνει με τους στόχους και την φιλοσοφία της. Δεν γίνεται να παράγεις τρόφιμα ακολουθώντας κατά γράμμα παραδοσιακές πρακτικές χωρίς επιστημονική γνώση. Η ασφάλεια των τροφίμων δεν είναι δογματική αλλά κανόνες βάσει επιστημονικών γνώσεων. Επίσης χωρίς την αξιοποίηση της τεχνολογίας δεν μπορεί να υπάρχει εξέλιξη στη βελτίωση της παραγωγικής διαδικασίας και κατά συνέπεια της ποιότητας, την τυποποίηση και στην ασφάλεια του προϊόντος. Αναφέρω ενδεικτικά ότι σαφώς ένα φρούτο που βράζει σε έναν βραστήρα κενού αέρος με μέγιστη θερμοκρασία τους 63ο C,  έχει υψηλότερη διατροφική αξία, καλύτερη γεύση και άρωμα από ένα φρούτο που βράζει στην κατσαρόλα διπλάσιο χρόνο σε θερμοκρασία 100ο C.  Καθώς επίσης μία πιπεριά Φλωρίνης ψημένη στα κάρβουνα θα έχει σαφώς καλύτερη γεύση και άρωμα, από μία πιπεριά Φλωρίνης η οποία θα καεί στο φλόγιστρο και κατόπιν θα δοθεί το άρωμα του καπνίσματος και θα ενισχυθεί η γεύση με τεχνητά πρόσθετα τροφίμων. 

 

-Ποια θεωρείτε ότι είναι τα συγκριτικά πλεονεκτήματα των προϊόντων της εταιρείας RIZES έναντι αυτών που προέρχονται από παραγωγή μεγάλης κλίμακας;

Τα βασικά χαρακτηριστικά των προϊόντων μας είναι η προσεκτική επιλογή 100% φυσικών πρώτων υλών, ο συνδυασμός παραδοσιακών πρακτικών και τεχνολογίας, η εφαρμογή της νομοθεσίας και των κανόνων των προτύπων διασφάλισης ποιότητας των προϊόντων, καθώς και η απουσία τεχνητών πρόσθετων και συντηρητικών στην παραγωγικής μας διαδικασία. Στα αλείμματα φρούτων που παράγουμε δεν υπάρχει ούτε πρόσθετη ζάχαρη, ούτε πρόσθετη πηκτίνη, παρά μόνο τα φυσικά σάκχαρα και η φυσική πηκτίνη των φρούτων. Είναι προϊόντα μόνο δύο συστατικών, φρούτου και συμπυκνωμένου χυμού σταφύλι. Μπορείτε λοιπόν διαβάζοντας μία ετικέτα ανάλογου βιομηχανικού προϊόντος από παραγωγές μεγάλης κλίμακας να συγκρίνεται τα συστατικά και να κατανοήσετε εύκολα τις διαφορές.  

-Μπορούν να είναι ανταγωνιστικά;

Η τιμή ενός προϊόντος διατροφής έχει να κάνει πάντα με τα ποιοτικά χαρακτηριστικά του. Φυσικά και το εξαιρετικά παρθένο ελαιόλαδο θα είναι πιο ακριβό από το ηλιέλαιο. Ωστόσο υπάρχουν και τα δύο καλύπτοντας διαφορετικές ανάγκες και διαφορετικές χρήσεις. Συγκεκριμένα στην περίπτωση των δικών μας προϊόντων είναι ένα με ενάμιση ευρώ πιο ακριβά από αντίστοιχα προϊόντα βιομηχανικής παραγωγής. Τα ελληνικά προϊόντα υψηλής ποιότητας και υψηλής διατροφικής αξίας τα οποία προέρχονται από προσεγμένες παραγωγές μικρής κλίμακας, έχουν μία αυξανόμενη αποδοχή από τους καταναλωτές και πιστεύω ότι είναι η απόδειξη ότι τα προϊόντα αυτά μπορούν να είναι ανταγωνιστικά.

-Διαπιστώνετε αλλαγές στις διατροφικές και καταναλωτικές συνήθειες των Ελλήνων οι οποίες ευνοούν προϊόντα υψηλής ποιότητας και εξαιρετικών χαρακτηριστικών όπως τα δικά σας;

Υπάρχουν πολλές αλλαγές στις διατροφικές και καταναλωτικές συνήθειες των Ελλήνων και αυτό αποδεικνύεται από διάφορες έρευνες. Ίσως η οικονομική κατάσταση της Ελλάδας τα τελευταία χρόνια να κράτησε τις αλλαγές αυτές σε μικρότερα ποσοστά σε σχέση με άλλες αναπτυγμένες χώρες. Είναι γεγονός ωστόσο ότι και ο Έλληνας καταναλωτής επιλέγει πιο υγιεινά προϊόντα, η κατανάλωση φρούτων και λαχανικών είναι αυξανόμενη, υπάρχει πλέον ένα ποσοστό 3% των Ελλήνων που δηλώνουν χορτοφάγοι και ένα ποσοστό που ξεπερνάει το 80% το οποίο πιστεύει ότι η υγεία είναι αλληλένδετη με τη διατροφή. Είναι επίσης πολύ σημαντικό ότι ένα μεγάλο ποσοστό των Ελλήνων είναι διατεθειμένο ακόμα και να πληρώσει υψηλότερη τιμή για προϊόντα που έχουν παραχθεί με προδιαγραφές και διαδικασίες πιο φιλικές προς το περιβάλλον. Αυτά είναι στοιχεία τα οποία μας κάνουν πιο αισιόδοξους για την επιλογή μας να βρισκόμαστε στο χώρο των ποιοτικών προϊόντων διατροφής.

-Ποιος πιστεύετε ότι θα είναι ο ρόλος του ηλεκτρονικού εμπορίου για τα προϊόντα διατροφής παραγωγών μικρής κλίμακας στη μετά την πανδημία εποχή;

Πιστεύω ότι η πανδημία ήταν η αρχή για αρκετές αλλαγές στις συνήθειες των καταναλωτών. Οι εξελίξεις θα είναι ακόμη πιο θετικές για το ρόλο του ηλεκτρονικού εμπορίου στο μέλλον. Έχει γίνει για τα καλά πλέον η αρχή μία παγκόσμιας αγοράς ακόμη και για προϊόντα διατροφής από παραγωγούς μικρής κλίμακας. Πριν μερικές ημέρες είχα ένα τηλεφώνημα από Αμερικανό κάτοικο της Νέας Υόρκης, ο οποίος ρώτησε που μπορεί να βρει τις μαρμελάδες μας στη Νέα Υόρκη. Επισκεπτόμενος τα παιδιά του στο Λονδίνο δοκίμασε μαρμελάδα μας. Τα παιδιά του είχαν προμηθευτεί την μαρμελάδα μας από το ηλεκτρονικό κατάστημα του amazon.co.uk. Νομίζω ότι το παραπάνω αποτελεί την πιο περιεκτική απάντηση στο ερώτημά σας.