Meet the producer

Salamousas Agrifood

Μια ενδιαφέρουσα συζήτηση με τους ανθρώπους της εταιρείας SALAMOUSAS AGRIFOOD που, με έδρα το Μούδρο της Λήμνου, παράγουν, τυποποιούν και διαθέτουν, για περισσότερα από 100 χρόνια, όσπρια, άλευρα και σιτηρά από τοπικές, παραδοσιακές και αναβιωμένες ποικιλίες της εύφορης Λημνίας γης.
Με αγάπη και σεβασμό για το γενέθλιο τόπο τους, μας μίλησαν για τη σημασία που έχει η συνδρομή της επιστήμης στη μετεξέλιξη των παραδοσιακών καλλιεργητικών πρακτικών, για τα συγκριτικά πλεονεκτήματα των προϊόντων τους, για τη θέση που κατέχουν στο σύγχρονο καταναλωτικό χάρτη και για άλλα πολλά και ενδιαφέροντα.

-Το γεγονός ότι επιχειρείτε σε ένα νησί του βορείου Αιγαίου, σχετικώς αποκομμένοι από το υδροκέφαλο κέντρο της χώρας, είναι ένας παράγοντας δυσκολίας;

Με μια πρώτη ματιά και λαμβάνοντας υπ’ όψιν όρους καθαρά οικονομικούς, μπορούμε να πούμε ότι είναι παράγοντας δυσκολίας. Όμως, στόχος μας ήταν καi είναι να κοιτάμε την άλλη όψη η οποία καθιστά την Λήμνο έναν παραγωγικά εύφορο τόπο με εξαιρετικά προϊόντα. Έτσι, το νησί μας στο οποίο και δραστηριοποιούμαστε, δεν είναι εμπόδιο αλλά το κύριο ανταγωνιστικό μας πλεονέκτημα.

Είσαστε δύο αδέρφια, ο ένας γεωπόνος και ο άλλος οικονομολόγος, που διευθύνετε σήμερα την SALAMOUSAS AGRIFOOD, συνεχίζοντας την πατρογονική παράδοση. Πιστεύετε ότι οι σπουδές σας και η επιστημονική κατάρτιση με την οποία μπολιάσατε μία αμιγώς οικογενειακή επιχείρηση είναι παράγοντας που έχει συμβάλει στην επιτυχή μετεξέλιξή της;

Σίγουρα οι σπουδές μας συμβάλλουν πολύ στην καθημερινότητα αλλά και την ανάπτυξη της επιχείρησης, όμως πρέπει συνεχώς να παρακολουθούμε τις εξελίξεις καθότι, πολλές φορές, η θεωρία απέχει από την πράξη.

– Κατά την άποψή σας, ο συνδυασμός των παραδοσιακών πρακτικών με τις σύγχρονες μεθόδους που αξιοποιούν την τεχνολογία και την επιστημονική γνώση είναι μία επιβεβλημένη επιλογή;

Ο συνδυασμός των δύο αποφέρει σημαντικά αποτελέσματα στοχεύοντας στην παραγωγή αυθεντικών προϊόντων από τοπικές ποικιλίες. Τα παραδοσιακά προϊόντα επιβάλλεται να ξεφύγουν από τις πρακτικές του βραχυπρόθεσμου κέρδους και του αριβισμού και να στηθούν σωστά, με όρους οικονομικούς και marketing, ώστε να συναντήσουν, με συνέπεια και συνέχεια, τις ανάγκες των σύγχρονων και παράλληλα ευαισθητοποιημένων καταναλωτών μέσω της ανάδειξης της διατροφικής αξίας τους αλλά και του αποτυπώματος που αφήνουν στην τοπική κοινωνία και το περιβάλλον.

– Πόσο εφικτό είναι κάτι τέτοιο και ποια είναι τα οφέλη για τον παραγωγό ως επιχειρηματία, για την παραγωγική διαδικασία, την τυποποίηση και το τελικό προϊόν;

Για εγχειρήματα όπως το δικό μας, που βρίσκονται δηλαδή σε αρχικό στάδιο και με μικρό μέγεθος, δεν είναι εύκολο. Όμως, οι επιχειρήσεις της Λήμνου έχουμε δίπλα μας το Πανεπιστήμιο Αιγαίου και το Τμήμα Τροφίμων & Διατροφής που εδρεύει στο νησί, το οποίο συνδράμει σε μεγάλο βαθμό στην ανάδειξη και ανάπτυξη των τοπικών προϊόντων. Δικός μας στόχος είναι να αναζητούμε και να ανακαλύπτουμε όλο και περισσότερο τα προϊόντα που παράγουμε. Μπορεί να φαίνεται περίεργο αλλά, πίσω από κάθε προϊόν, έστω και πρωτογενές – αγροτικό προϊόν, κρύβεται ένας ολόκληρος κόσμος διατροφικών δεδομένων η ανακάλυψη των οποίων απαιτεί χρόνο και κόστος. Σκοπός μας είναι να ανακαλύπτουμε βήμα – βήμα ολοένα και περισσότερο αυτόν τον κόσμο.

– Ποια θεωρείτε ότι είναι τα συγκριτικά πλεονεκτήματα των προϊόντων της εταιρείας σας έναντι αυτών που προέρχονται από παραγωγή μεγάλης κλίμακας;

Αφενός, το γεγονός ότι προέρχονται από τοπικές ποικιλίες, προσαρμοσμένες στα εδάφη και το κλίμα του νησιού, τις οποίες προσπαθούμε να διαφυλάξουμε και να αναδείξουμε. Αφετέρου, ακριβώς αυτό: το ότι δεν παράγονται σε μεγάλη κλίμακα. Υπάρχει πλέον η τάση, σε συνεχώς αυξανόμενη μερίδα νέων καταναλωτών, να αναζητούν προϊόντα μικρής κλίμακας παραγωγής, από τοπικούς καλλιεργητές, με σαφή τον τόπο προέλευσής τους και ειλικρίνεια προς τις παραγωγικές πρακτικές που εφαρμόζονται. Έτσι, θεωρούν -και είναι γεγονός- ότι τρέφονται πιο ορθά, στηρίζοντας παράλληλα τις τοπικές οικονομίες. Αυτό είναι που τους προσφέρουμε.

– Μπορούν να είναι ανταγωνιστικά;

Δεν είναι ανταγωνιστικά απέναντι σε αντίστοιχα προϊόντα εισαγωγής ή μαζικής παραγωγής από βιομηχανίες μεγάλης οικονομίας κλίμακας τα οποία υστερούν σε ποιότητα. Από την στιγμή όμως που έχουμε αποσαφηνίσει τις δυνατότητές τους και το κοινό στο οποίο απευθύνονται,  έχοντας βρει παράλληλα τα αντίστοιχα κανάλια διανομής, μπορούν και είναι ανταγωνιστικά!

– Διαπιστώνετε αλλαγές στις διατροφικές και καταναλωτικές συνήθειες των Ελλήνων οι οποίες ευνοούν προϊόντα υψηλής ποιότητας και εξαιρετικών χαρακτηριστικών όπως τα δικά σας;

Όπως αναφέραμε ήδη, υπάρχει σαφής στροφή μερίδα καταναλωτών -κυρίως νέων- προς αυτές τις συνήθειες. Ίσως περνάμε από την κουλτούρα του υπερκαταναλωτισμού σε ένα πιο λελογισμένο μοντέλο επιλογών στο διατροφικό μας καλάθι,  το οποίο πιθανόν δεν έχει ως κύριο κριτήριο την τιμή, αλλά τη σχέση τιμής – ποιότητας και εντοπιότητας, θα τολμούσαμε να προσθέσουμε.
Ακόμη, η κρίση έστρεψε αρκετούς καταναλωτές στο να λάβουν υπ’ όψιν το κριτήριο του τόπου προέλευσης ακόμη πιο σοβαρά, επιλέγοντας περισσότερα Ελληνικά ή τοπικά προϊόντα.

– Ποιος πιστεύετε ότι θα είναι ο ρόλος του ηλεκτρονικού εμπορίου για τα προϊόντα διατροφής παραγωγών μικρής κλίμακας στη μετά την πανδημία εποχή;

Το ηλεκτρονικό εμπόριο, ήδη από το 2020, παίζει σημαντικό ρόλο στην καθημερινότητα του εγκλεισμού και θεωρούμε ότι θα συνεχίσει να κερδίζει έδαφος και μετά το πέρας της covid εποχής – όποτε αυτό έρθει.