Meet the producer

3Melisses

Μια ενδιαφέρουσα συζήτηση με τους ανθρώπους της Βιολογικής Μελισσοκομίας Τριδήμα (3Melisses), μιας οικογενειακής μονάδα ς που βρίσκεται στην Άνδρο. Μας μίλησαν για τις δυσκολίες αλλά και τις προκλήσεις που αντιμετωπίζουν, για την προσήλωσή τους σε μελισσοκομικές πρακτικές που διασφαλίζουν την ποιότητα καθώς και  για τα συγκριτικά πλεονεκτήματα της βιολογικής παραγωγής και των προϊόντων τους.

Ποιες είναι οι δυσκολίες που αντιμετωπίζετε διατηρώντας μία βιολογική μελισσοκομική μονάδα στην ελληνική επαρχία και μάλιστα σε ένα νησί;

Τα αυξημένα κόστη των βιολογικών σκευασμάτων και των υλικών συσκευασίας και η περιορισμένη διαθεσιμότητά τους είναι οι βασικές δυσκολίες που αντιμετωπίζουμε.

 

– Κατά την άποψή σας, ο συνδυασμός των παραδοσιακών πρακτικών με τις σύγχρονες μεθόδους που αξιοποιούν την τεχνολογία και την επιστημονική γνώση είναι μία επιβεβλημένη επιλογή;

Ναι, είναι, εφ’ όσον η στόχευση είναι η πρόοδος και η εξέλιξη με σεβασμό στην παράδοση και τις μελισσοκομικές πρακτικές που ανέδειξαν την ετικέτα και εξασφάλισαν την μέγιστη ποιοτική του αξία.

– Πόσο εφικτό είναι κάτι τέτοιο και ποια είναι τα οφέλη για τον παραγωγό ως επιχειρηματία, για την παραγωγική διαδικασία, την τυποποίηση και το τελικό προϊόν;

Τα πάντα –και αυτό ισχύει και στην άσκηση ορθών μελισσοκομικών πρακτικών-  είναι θέμα ισορροπίας. Κάποιες παλιές και, ενδεχομένως, αναχρονιστικές πρακτικές αντικαθίστανται εκ των πραγμάτων με σύγχρονες, σε συνδυασμό με την μερική αξιοποίηση της τεχνολογίας. Καμία νέα πρακτική δεν προχωράει άκριτα και με βιαστικά βήματα. Δοκιμάζεται σε μικρό ποσοστό και, αν το αποτέλεσμα ικανοποιεί τόσο τα προβλεπόμενα ποιοτικά κριτήρια όσο και τα οικονομοτεχνικά, υιοθετείται -πολλές φορές σε συνδυασμό με την παλιά που θα αντικαταστήσει σε βάθος χρόνου.

– Ποια θεωρείτε ότι είναι τα συγκριτικά πλεονεκτήματα των προϊόντων της 3melisses έναντι αυτών που προέρχονται από παραγωγή μεγάλης κλίμακας;

Στη μελισσοκομία δεν είναι εκ των πραγμάτων εύκολο να επιτευχθεί η λεγόμενη οικονομία κλίμακας, καθώς το κυρίαρχο προϊόν (μέλι) δεν μπορεί να παραχθεί μηχανικά αλλά εξαρτάται σε απόλυτο βαθμό από τις μέλισσες, την ανθοφορία, τα καιρικά χαρακτηριστικά κλπ. Επομένως, «ουκ εν τω πολλώ το ευ».
Μια μικρή οικογενειακή μονάδα, όπως είναι οι 3melisses, με απόλυτο έλεγχο στους μελισσοκομικούς της πληθυσμούς και εφαρμογή αυστηρών πρακτικών (και) λόγω της δέσμευσής της στα πρότυπα της βιολογικής παραγωγής, έχει πετύχει να διατηρήσει στο ακέραιο την υψηλή ποιότητα των προϊόντων της.

– Ποια θεωρείτε ότι είναι τα συγκριτικά πλεονεκτήματα των προϊόντων της 3melisses έναντι αυτών που προέρχονται από παραγωγή μεγάλης κλίμακας;

Στη μελισσοκομία δεν είναι εκ των πραγμάτων εύκολο να επιτευχθεί η λεγόμενη οικονομία κλίμακας, καθώς το κυρίαρχο προϊόν (μέλι) δεν μπορεί να παραχθεί μηχανικά αλλά εξαρτάται σε απόλυτο βαθμό από τις μέλισσες, την ανθοφορία, τα καιρικά χαρακτηριστικά κλπ. Επομένως, «ουκ εν τω πολλώ το ευ».
Μια μικρή οικογενειακή μονάδα, όπως είναι οι 3melisses, με απόλυτο έλεγχο στους μελισσοκομικούς της πληθυσμούς και εφαρμογή αυστηρών πρακτικών (και) λόγω της δέσμευσής της στα πρότυπα της βιολογικής παραγωγής, έχει πετύχει να διατηρήσει στο ακέραιο την υψηλή ποιότητα των προϊόντων της.

– Μπορούν να είναι ανταγωνιστικά;

Όχι. Εδώ ισχύει η φράση με την πίτα και το σκύλο ή το «δεν μπορούμε να τα έχουμε όλα δικά μας». Δηλαδή, η υψηλή ποιότητα, τα ακριβά υλικά, η μικρής κλίμακας παραγωγή, η απόσταση από τα σημεία πώλησης αλλά και προμηθειών αυτόματα σχεδόν οδηγεί το προϊόν σε αύξηση του κόστους παραγωγής άρα και πώλησης. Το έχουμε αποδεχθεί και είμαστε αναγκασμένοι ουσιαστικά να ζούμε με αυτό.
Θεωρούμε ότι η ποιότητα (πρέπει να) πληρώνεται αλλά είναι σημαντικό τα ποιοτικά προϊόντα (τουλάχιστον αυτά που ανήκουν στον τόσο σημαντικό για το ευ ζην τομέα της ανθρώπινης δραστηριότητας όπως είναι ο διατροφικός) να είναι προσιτά σε όλους όσους επιθυμούν να τα καταναλώσουν. Γι αυτό και οι τιμές όλης της γκάμας των μελισσοκομικών προϊόντων 3melisses ΔΕΝ αντικατοπτρίζουν σε όλη της την έκταση την παραπάνω πραγματικότητα με τα πολύ υψηλά κόστη παραγωγής.

– Διαπιστώνετε αλλαγές στη διατροφική κουλτούρα και στις καταναλωτικές συνήθειες των Ελλήνων οι οποίες ευνοούν προϊόντα υψηλής ποιότητας και εξαιρετικών χαρακτηριστικών όπως τα δικά σας;

Ναι. Τα τελευταία χρόνια, με την ευρεία εξάπλωση της χρήσης του διαδικτύου σε ηλικίες που έως τότε ήταν σχεδόν απρόσιτο, ο κόσμος που καταναλώνει και εκτιμά τα προϊόντα υψηλής διατροφικής αξίας έχει αυξηθεί. Μαζί με αυτόν και οι απαιτήσεις. Πλέον, ο καταναλωτής ξέρει. Γνωρίζει. Διαβάζει. Ενημερώνεται. Απαιτεί. Δεν μπορείς εύκολα να τον κοροϊδέψεις. Και όποιος το κάνει, αργά ή γρήγορα αποκαλύπτεται και φυσικά εν ριπή οφθαλμού «χάνεται». Η ευκολία διάδοσης ειδήσεων είναι δίκοπο μαχαίρι. Ο παραγωγός/πωλητής επιβραβεύεται όταν είναι σωστός αλλά το ίδιο εύκολα μπορεί και να αμαυρωθεί.

– Ποιος πιστεύετε ότι θα είναι ο ρόλος του ηλεκτρονικού εμπορίου για τα προϊόντα διατροφής παραγωγών μικρής κλίμακας στη μετά την πανδημία εποχή;

Η ραγδαία ανάπτυξη της νέας τεχνολογίας και οι συνήθειες που αυτή φέρνει δεν πρέπει να αγνοηθούν από κανέναν. Η πανδημία που περνάει ο πλανήτης την τελευταία διετία ανέδειξε ακριβώς αυτό. Οι εναλλακτικές για το εμπόριο με φυσική παρουσία χρειάστηκε να περιοριστούν σημαντικά. Αλλά το ηλεκτρονικό εμπόριο έδωσε τη λύση. Θεωρούμε ότι η τάση αυτή στη χρήση του διαδικτύου για την απόκτηση αγαθών θα παγιωθεί και στην μετά την πανδημία περίοδο. Επομένως, θα πρέπει ειδικά οι μικρές μονάδες παραγωγής να επενδύσουν σε λύσεις ηλεκτρονικού εμπορίου έτσι ώστε να μην τις ξεπεράσουν οι εξελίξεις και χάσουν την επαφή τους με τον καταναλωτή.