Προφίλ

Τα κλικ του Kορονοϊού

 

Η κρίση της πανδημίας επιβάλλει νέες και πρωτόγνωρες συνθήκες στην καθημερινότητά μας. Αυτές οδηγούν στον επαναπροσδιορισμό πολλών από τις συνήθειές μας -με αιχμή του δόρατος τις καταναλωτικές.

Είναι ενδεικτικό ότι, κατά τη διάρκεια του lockdown του Μαρτίου ‘20, καταγράφονται τα πρώτα εντυπωσιακά νούμερα ανάπτυξης στο online  Grocery που αντιστοιχούν σε αύξηση κατά 307% (eRetail Audit – Convert Group). Σύμφωνα με την έρευνα, ένα ποσοστό ανάπτυξης αυτού του επιπέδου αναμενόταν να καταγραφεί σε διάστημα 5ετίας. Η εν γένει εξέλιξη  της ανοδικής  πορείας του online Grocery το 2020 αποτυπώνεται στην αύξηση κατά 150% το πρώτο εξάμηνο του έτους και κατά 183% το τρίμηνο Ιουλίου/Σεπτεμβρίου.

Το ηλεκτρονικό εμπόριο ήρθε για να μείνει και καθίσταται με γρήγορους ρυθμούς ο κυρίαρχος παίκτης στην αγορά. Καθώς “ο βίαιος μετασχηματισμός στο εμπόριο, διεθνώς αλλά και στην Ελλάδα, εκτόξευσε τις αγορές online, οδηγώντας στον επαναπροσδιορισμό του φυσικού δικτύου διανομών”, όπως αναφέρει ο Γεώργιος Δουκίδης, καθηγητής στο Οικονομικό Πανεπιστήμιο Αθηνών, εμπεδώνεται μία τάση η οποία αναμένεται ότι θα συνεχιστεί και μετά τη λήξη των επιβεβλημένων lockdown. Προς επίρρωση αυτού του γεγονότος, η έρευνα του Εργαστηρίου Ηλεκτρονικού Εμπορίου (ELTRUN 2020), διευθυντής του οποίου είναι ο Γ. Δουκίδης, δείχνει ότι, το 50% των καταναλωτών δηλώνει πως “θα διατηρήσει τις νέες του συνήθειες“.

Η ανάγνωση των παραπάνω στοιχείων θα πρέπει να γίνει υπό το φως και μίας άλλης πολύ ενδιαφέρουσας παραμέτρου: Το 2020, σύμφωνα με τα πρόσφατα Focus on Tech Life Tips της Focus Bari, η σχέση των Ελλήνων με την τεχνολογία και το διαδίκτυο παρουσιάζει θεαματική εκτίναξη, οδηγώντας σε σχεδόν καθολική χρήση. Η μελέτη διαπιστώνει ότι, τη “χρονιά της πανδημίας, το κοινό των ‘digital citizens’ στην Ελλάδα εκτοξεύεται στο εντυπωσιακό 96%, ποσοστό που αντιστοιχεί σε περισσότερους από 6.500.000 χρήστες.”

Είναι φανερό ότι τα νέα δεδομένα επηρεάζουν σημαντικά και τις διατροφικές μας συνήθειες, καθώς αναδιατάσσονται τα κριτήρια και οι προτεραιότητες στην επιλογή των αγαθών.

Σε συνθήκες αναγκαστικού εγκλεισμού, για παράδειγμα, το μαγείρεμα αποκτά διαστάσεις καθημερινής ιεροτελεστίας που απαιτεί φαντασία και δημιουργικότητα, εξαιρετικές πρώτες ύλες και ευρηματικούς πειραματισμούς.

Επομένως, η αναζήτηση ιδιαίτερων και ποιοτικών προϊόντων διευκολύνεται και εξυπηρετείται από το eshopping. Το διαδίκτυο προσφέρει μεγάλο εύρος πηγών για την ενημέρωση σχετικά με την προέλευση, την ταυτότητα, το προφίλ και τις ιδιότητες των αγαθών και, βεβαίως, την ευχέρεια για την επιβεβλημένη, λόγω της οικονομικής πίεσης που ασκείται στα νοικοκυριά, σύγκριση τιμών.

Επίσης, η περιορισμένη κινητικότητα και η καθιστική ζωή, επιβάλλουν αναθεώρηση των ποιοτικών χαρακτηριστικών της καθημερινής διατροφής. Το eshopping προσφέρει πλατφόρμες που δίνουν τη δυνατότητα επιλογής υγιεινών και υψηλής διατροφικής αξίας προϊόντων, με συγκεκριμένα χαρακτηριστικά και ιδιότητες, ώστε αυτά να συνεισφέρουν σε ένα σωστό, προσεκτικό και ελεγχόμενο διαιτολόγιο.

Είναι πολύ χαρακτηριστικά κάποια από τα ευρήματα της Έρευνας Ηλεκτρονικού Εμπορίου ELTRUN 2020 τα οποία επιβεβαιώνουν τις παραπάνω διαπιστώσεις. Σύμφωνα με αυτά, το 47% των καταναλωτών δηλώνει ότι μέσω του e-shopping βρίσκει “προϊόντα που δεν υπάρχουν στα μαγαζιά”, το 38% δηλώνει ότι στα ηλεκτρονικά καταστήματα “υπάρχει μεγαλύτερη ποικιλία” και το 52% επισημαίνει ότι, με αυτόν τον τρόπο, έχει τη δυνατότητα να “συγκρίνει εύκολα τιμές”.

Εν κατακλείδι, η χαλαρή πλοήγηση στο διαδίκτυο προσφέρει μια ευχάριστη ψευδαίσθηση ελευθερίας, και, με τα καταστήματα κλειστά ή σε καθεστώς περιορισμών στη λειτουργία τους, η ηλεκτρονική παραγγελία, γίνεται μονόδρομος. 

Προσεκτικοί και επιλεκτικοί πλέον οι καταναλωτές, δείχνουν ιδιαίτερη προτίμηση στην εγχώρια και τοπική παραγωγή, εκτιμούν και στηρίζουν παραδοσιακά προϊόντα από διάφορα μέρη της χώρας, παίρνουν συνετές αγοραστικές αποφάσεις μετά από έρευνα και σύγκριση και στρέφονται όλο και περισσότερο σε ηλεκτρονικά καταστήματα.

Η συντακτική ομάδα του grocery.